RADIONICE KOJE INFORMIŠU, ANGAŽUJU I UČE

RADIONICE KOJE INFORMIŠU, ANGAŽUJU I UČE

Za učenike naše škole, tokom marta,  Udruženje „Bazi Mili“ održalo je dve autorske interaktivne radionice. Učešće na ovim radionicama omogućilo je našim učenicima da bolje razumeju izazove s kojima se suočavaju osobe s autizmom.  Kroz razgovore s autorkom radionice učenici su podstaknuti da razmišljaju o načinima kako mogu doprineti rešavanju problema nedostatka podrške osobama s autizmom nakon završetka srednje škole.

Cilj ovih radionica je:

  1. da učenike informiše o načinu života osoba sa autizmom i da ih dodatno senzibiliše prema ovoj grupi.
  2. da navede učenike da razmišljaju kako bi oni rešili problem nedostatka podrške osobama sa autizmom i višestrukim smetnjama.
  3. da nauči učenike kako da napišu angažovanu objavu za društvene mreže u kojoj će se založiti za neophodnu podršku osobama s autizmom nakon 18.godina.

 

RADIONICE –  OSETI, RAZMISLI, BUDI MOJ GLAS

Na prvoj radionici „Oseti“ učestvovalo je 28 učenika naše škole. Radunka Lazić, majka dečaka s autizmom i autorka radionice, objasnila je učesnicima šta je autizam i kako ga prepoznati. A nakon uvodnog dela ukazala je učenicima na barijere s kojima se osobe s autizmom u sreću u društvu.

 

Kada osobe s autizmom napune 18 godina, „gube“ podršku koja im je potrebna za samostalan život i nemaju mogućnost da ravnopravno učestvuje u društvenom životu. Praktično su osuđeni da ostatak života provedu u izolaciji, upućeni samo na svoje roditelje i kućno okruženje. Ukratko, osobe s autizom postaju zaboravljene onda kada život tek počinje – objasnila je ona.

 

Na drugoj radionici  „Razmisli“ učenici su sa autorkom radionice razgovarali na koje sve načine mladi mogu da se bave aktivizmom i kako da pomognu da osobe s autizmom imaju personalnog asistenta i nakon završene srednje škole.

 

I punoletne osobe s autizmom žele da se druže, da putuju, da sviraju neki instrument, da se zaposle, baš kao i svi drugi. Žele da imaju ispunjen život i da se osamostale. Međutim, nakon što izađu iz sistema obrazovanja, u naponu snage, znatiželje i potrebe za druženjem, oni su lišeni svega onoga što mladost čini predivnom. Praktično za punoletstvo dobijaju šansu za nenadoknadiv gubitak i oduzimaju im se prilike za dalji razvoj – rekla je Lazić.

 

Druga 20240320133637

Treća radionici „Budi moj glas“ održaće se do kraja meseca. Učenici će uz podršku mentora Elene Premate pripremiti objavu za društvene mreže kako bi doprineli da osobe s autizmom imaju personalnog asistenta i nakon 18. godina.

 

Mi, kao škola znamo da je  razumevanje i poštovanje različitosti ključno za izgradnju inkluzivnog društva.

Znamo i da samo konstantnim učenjem i susretom sa različitostima možemo razviti empatiju i solidarnost prema osetljivim grupama kod učenika.

Smatramo da je ključna karika savremenog obrazovanja osnaživanje i informisanje mladih. Važno je da se s jedne strane osnaže da se čuje njihov glas. Jednako je važno i da nauče kako da pruže podršku onima koji ne mogu da zastupaju sebe i svoje potrebe.  

 

* Udruženje za pomoć osobama sa autizmom „Bazi Mili” iz Lajkovca je, uz podršku Beogradske otvorene škole, započelo rad na šestomesečnom projektu „Spajalica—inicijativa za dostupnost usluge personalne asistencije za osobama sa autizmom. Projekat se realizuje u okviru projekta „EU Resurs centar za civilno društvo u Srbiji.”

* Tekst je nastao u saradnji sa autorkom radionice Radunkom Lazić.

 

Return To Top

Gimnazija Stefan Nemanja