ODGOVORNOST, EMPATIJA I BEZBEDNOST: VREDNOSTI KOJE UČIMO I ŽIVIMO
13. 05. 2025.
U savremenom obrazovanju, škola ima zadatak ne samo da pruži znanje, već i da razvija kod učenika osećaj odgovornosti, empatije i kritičkog mišljenja – kako u stvarnom, tako i u digitalnom svetu. Tokom aprila, učenici Gimnazije „Stefan Nemanja“ imali su priliku da učestvuju u dva događaja koji upravo te vrednosti stavljaju u prvi plan. Za učenike prve i druge godine organizovano je predavanje o bezbednosti na internetu. Učenici prve godine posetili su školu za decu oštećenog sluha „Stefan Dečanski“, povodom obeležavanja Svetskog dana autizma.
🔐 Bezbednost na internetu: da li znamo šta se krije iza ekrana?
Učenici prve i druge godine prisustvovali su predavanju posvećenom bezbednosti u digitalnom prostoru. U vremenu kada su društvene mreže deo svakodnevice, razgovaralo se o rizicima koji nisu uvek vidljivi na prvi pogled. Tokom interaktivnog susreta, učenici su imali priliku da saznaju:
- šta se podrazumeva pod rizičnim ponašanjem u virtuelnom prostoru,
- koje opasnosti vrebaju na mreži i kako ih prepoznati,
- ko su žrtve, a ko nasilnici na internetu,
- kako prepoznati internet predatora, ali i kako se zaštiti
- koje posledice mogu imati popularni, ali opasni TikTok izazovi,
- zašto je deljenje privatnih fotografija i upoznavanje sa nepoznatim osobama izuzetno rizično.
Otvoren razgovor podstakao je učenike da se kritički osvrnu na sopstvene navike u digitalnom svetu i da razumeju koliko je važno da prepoznaju potencijalno opasne situacije – i znaju kako da na njih odgovore. Ključna poruka ovog susreta bila je jasna: edukacija je najbolja zaštita, jer informisan učenik je – zaštićen učenik.

💙 Jedan susret – mnogo poruka
Povodom obeležavanja Svetskog dana autizma, naši učenici prvog razreda posetili su školu „Stefan Dečanski“, namenjenu deci oštećenog sluha. Po dvoje predstavnika iz svakog odeljenja, u pratnji pedagoga i organizatora nastave, učestvovalo je u programu koji je imao cilj da približi učenicima temu autizma, ali i da podstakne empatiju, saradnju i međusobno razumevanje.
Susret je započeo kratkom prezentacijom o izazovima sa kojima se deca sa smetnjama u razvoju suočavaju svakodnevno. Nakon toga bila je kreativna radionica „Nismo nevidljivi“. Učenici su u mešovitim timovima radili rame uz rame sa svojim vršnjacima iz škole domaćina.
Ovakva iskustva ostavljaju dubok trag – ne samo u sećanju, već i u načinu na koji gledamo na druge. Pažnja, strpljenje i spremnost da saslušamo često znače više od reči. Inkluzija počinje onda kada pružimo ruku onima koji govore tiše.

Znanje je važno, a vrednosti su još važnije
Kroz ovakve aktivnosti, učenici Gimnazije razvijaju svest o izazovima savremenog društva, ali i kapacitet da na njih odgovore odgovorno, informisano i humano. Bilo da je reč o sigurnosti na internetu ili susretu sa drugačijima, važno je da znamo – odgovornost i empatija se uče, ali i prenose dalje.