DA LI JE TIKTOK BUDUĆNOST OBRAZOVANJA?

DA LI JE TIKTOK BUDUĆNOST OBRAZOVANJA?

TikTok nije samo najpopularnija društvena mreža među mladima, već i mogućnost za savremeniji i kreativniji način prenošenja znanja. 

Današnji model obrazovanja često ne ide u korak sa promenama u tehnologiji, pa se lako gubi dodir sa potrebama učenika i nastavnika.

 

Šta je TikTok i zašto je toliko popularan?

TikTok je platforma za deljenje kratkih video snimka u trajanju od 60 sekundi do 3 minuta. Nastala je u Kini, 2016.godine i ima oko 800 miliona aktivnih korisnika. Najviše je koriste mladi između 16 i 24 godine. 

Jedna je od najpopularnijih aplikacija u više od 40 zemalja koja je dostupna na 75 jezika.

TikTok koristi veštačku inteligenciju koja prati lice dok se snima sadržaj, uz mogućnost dodavanja brojnih filtera i muzike. Na taj način svako može postati ekspert za montažu snimaka koji brzo postaju viralni.

U maju 2020. tokom pandemije korona virusa, ova mreža je pokrenula inicijativu pod nazivom #LearnOnTikTok, prepoznajući među mladima rastuću potrebu za sadržajima iz kojih se nešto može naučiti. Od tada se na ovoj platformi mogu videti korisni video sadržaji iz različitih oblasti, od nauke i finansija, do kuvanja i plesa.  Već sada ima oko 450 milijardi pregleda.

 

TikTok i kreiranje edukativnog sadržaja

TikTok je brzo postao popularna platforma za učenje.  U kratkoj video formi se može prikazati gotovo sve, od eksperimenata iz fizike do rešenja matematičkih zadataka.

Postoji nekoliko razloga zašto je mreža koja je prvenstveno bila namenjena zabavi postala magnet za učenike željne znanja:

  • Svako može da napravi edukativan sadržaj

Deljenje znanja nije samo “posao” nastavnika. Svako ko ima dobru ideju i znanje iz neke oblasti, može da ga podeli sa drugima. Platforma, sa druge strane, daje moć i nastavnicima jer im nudi više slobode i nezavisnosti u kreiranju sadržaja prilagođenom učenicima.

  • Učenje je zabavan i interaktivan proces

TikTok je mesto gde učenici žele da budu, jer su video snimci zanimljivi i podstiču interakciju koja često nedostaje u učionici. Mreža ima pokretačku energiju: učenici nisu tu zbog ocene na testu, već zato što iskreno žele da vide šta će se desiti u snimku i kako će to moći kasnije da iskoriste.

  • Kratke video forme

Prema nekim istraživanjima, Generacija Z (kojoj pripadaju mladi rođeni od sredine devedesetih do 2010.) ima opseg pažnje od samo 8 sekundi. Video forme od jednog minuta kakve nudi TikTok su lake za praćenje a algoritam mreže nudi sličan sadržaj na osnovu onoga što učenika najviše zanima.

  • Mreže su deo života mladih

TikTok je prvenstveno društvena mreža pa tek onda mesto za deljenje edukativnog sadržaja. Mladi tu komuniciraju, pronalaze svoje prijatelje, gledaju i dele sadržaj i pronalaze druge koji imaju slična interesovanja. Društvene mreže su njihov svet na koji su navikli. Ne treba ignorisati njihov potencijal za učenje.

 

Iako su nam društvene mreže prva asocijacija na zabavu i beskrajno “skrolanje” kroz fotografije i video zapise, sve više nastavnika shvata mogućnosti koje nude. 

 

Tik Tok Druga 20230309100450
TikTok u učionici

 

Kako se koristi za širenje znanja?

Jedna od najpoznatijih “tiktokerki” kod nas je astrofizičarka Tijana Prodanović. Ona je među prvima prepoznala potencijal ove mreže za širenje korisnog sadržaja iz oblasti nauke, fizike i astronomije među mladima.

Pod pseudonimom Dr Cosmic Ray, Tijana snima kratke video forme u kojima slikovito i na konkretnim primerima objašnjava zakone fizike, izvodi jednostavne eksperimente i raskrinkava teorije zavere na način koji učenici sami mogu da provere. Prati je više od 30.000 mladih. U ovom videu govori o munjama i mobilnim telefonima, a u ovde objašnjava zašto vidimo mesec danju.

Na engleskom govornom području ovakvih sadržaja ima mnogo više, a pregledi se mere milionima. Nastavnicu engleskog, Claudine James prati više od 5 miliona ljudi jer na jednostavan i zanimljiv način objašnjava najčešće dileme iz gramatike engleskog jezika.

Na kanalu pod nazivom Ludus mladi momci rešavaju matematičke probleme, a video u kom objašnjavaju kako da množite dvocifrene brojeve u glavi videlo je više od milion ljudi.

 

TikTok u učionici

Ova mreža može na brojne kreativne načine da se iskoristi u redovnoj nastavi. Evo nekoliko primera:

  • TikTok video na neku temu može da posluži kao dobar uvod u lekciju, a učenike će motivisati na diskusiju.
  • Kratki video snimci mogu da budu domaći zadatak za učenike. To je teže nego što izgleda-da bi sažeto objasnili, recimo, lekciju iz istorije za jedan minut, učenici moraju dobro da je savladaju. Ovakvi zadaci daju mogućnosti i za timski rad i zajedničke projekte.
  • Nastavnik može da kreira video gde izvodi neki eksperiment i da pozove učenike da urade isto. Na taj način se praktično primenjuje znanje.

 

Ovakvo iskustvo učenja bi moglo da nas uvede u zlatno doba obrazovanja: to je obrazovanje koje je lako dostupno sa bilo koje tačke na planeti, koje stvaraju strastveni i motivisani edukatori a koje je duboko povezano sa zajednicom u kojoj učenik živi.

 

 

Return To Top

Gimnazija Stefan Nemanja